Friday, December 31, 2010

Suatu masa...

'Akashah with his borther, Zaid
Tahun 2010 hampir pasti melaburkan tirainya pada malam ini. Tidak sedar, begitu pantas masa berlaku, begitu banyak perkara telah mengajar saya tahun ini. Sudah semestinya, seperti yang selalu saya katakan, pengalaman datang dari kegagalan mendapatkan sesuatu. Tahun ini begitu mencabar sekali, mencabar emosi juga mentaliti saya. Allah menduga sejauh mana tahap kesabaran serta memberikan saya peluang. Peluang? Mungkin anda berfikir ia adalah peluang menebus dosa? Bagi saya, tidak. Dosa yang saya lakukan, ia tetap di kira . Saya lebih fokus kepada apa yang telah saya pelajari dan bagaimana kesalahan dan kesilapan itu dapat dimanfaatkan. Peluang yang saya dapat adalah peluang untuk pertingkatkan keupayaan diri dari segi kesabaran, pengetahuan, falsafah, kekuatan serta ruang untuk menjadi manusia yang lebih baik.
With Ahmad Aliff..=)


Hidup manusia, ceritanya, juga jalannya, adalah berdasarkan karakter kita yang tersendiri. Jika anda adalah seorang yang 'simple', kehidupan anda juga selalunya adalah simple. Saya punya personaliti yang agak rumit, dan fikiran saya juga rumit. Kehidupan saya menyimpan terlalu banyak persitiwa dan sejarah yang benar-bendar tidak orang lain jangka. Apa yang ingin saya kongsikan pada anda pembaca semua, adalah mengenai pengaruh, atau dalam kata Inggerisnya, Influence. Dalam post yang terdahulu, saya pernah mengatakan bahawa kita semua wujud dalam perubahan. Benar, percaya atau tidak, kita semua pasti akan berubah. Faktor utama mengapa perubahan ini berlaku adalah perkara  di sekeliling.


Perubahan: Baik dan juga Buruk??
Pengaruh di sekeliling kita sebenarnya amat dominan. Begitu sukar menterjemahkan mengapa ia begitu kuat, tetapi apa yang saya dapat rangkaikan, ia disebabkan kita berhadapan perkara ini tiap-tiap hari. Setiap wajah yang punya kisah tersendiri pada kita, jua sentiasa kata-kata dan janji mempunyai erti. Pada suatu ketika dahulu, pada zaman awal remaja saya, saya suka berkawan tanpa mengira 'status'. Tidak kira anda adalah budak baik ataupun nakal,saya tidak ambil peduli. Saya memandang persahabatan itu sebagai satu ikatan yang bersih, dan sebagai satu 'guru' yang tidak akan bisa mendapat ilmu di tempat lain. Apa yang saya dapati, persahabatan, cinta dan keluarga memainkan peranan yang penting dalam menentukan corak perubahan kita. 


Tidak perlu berpura-pura..always be
myself-'Akashah
Saya seorang yang baik. Mungkin, malah saya tidak begitu memikirkan tentang diri sendiri.*Dulu..*Ramai orang melabelkan saya sebagai seorang yang sangat baik. Tatkala ibu bapa sebahagian kawan-kawan saya mula hilang kepercayaan terhadap anak-anak mereka, *kawan-kawan saya yang terlibat dalam kegiatan yang tidak bermoral..* saya berdiri teguh bersama mereka, di atas jalan persahabatan. Saya tidak menyalahkan mereka menjadi begitu, sebaliknya saya semakin berkobar-kobar untuk membantu mereka keluar dari kepompong kegelapan serta lurah yang dalam.Sangat dalam sehingga mereka juga berputus asa terhadap diri mereka sendiri.Sungguh sayu saya pada waktu itu. Untuk melihat perkara sebegini berlaku, umpama melihat seseorang menghiris tangan mereka tanpa henti.


Tune violin n gitar..hehe
Saya tidak berpura-pura. Walaupun kawan-kawan saya waktu itu sedang terlibat dengan 'najis', saya tidak pernah meninggalkan mereka. Berada bila mereka perlu, mendengar tatkala batin mereka menjerit-jerit. Tanpa perlu menyuruh mereka berubah dan bertaubat, dengan izin Allah S.W.T, mereka terbuka hati untuk berubah. Mereka berhenti dari menjadi hamba kepada benda terlarang metropolis, lalu membuka cabang baru dalam kehidupan mereka, iaitu kehidupan yang baru. Mereka amat berterima kasih kepada saya, kerna membantu mereka. Pujian, hemmm...Saya tidak endahkan sangat, tetapi apa yang penting, mereka sudah mula gembira dengan kehidupan dan saya berasa amat gembira dan bangga. Ibu bapa mereka sudah mula percaya dan mereka sendiri sudah percaya pada diri sendiri. Teka di mana mereka sekarang? Mereka sudah mula berkeluarga, mempunyai kerja yang baik serta menjadi seseorang yang baru...


my hunny bunny Farah Inani....XD
Lihat bagaimana keadaan sekeliling membawa perubahan..Apa yang saya ingin kongsikan seterusnya adalah sebahagian dari kisah paling tragis pernah saya alami. Saya tidak marah, jua kecewa dengan apa yang berlaku. Saya sebaliknya bangga, bangga kerna melalui apa yang saya katakan The worst Breakup that I ever had


Gadis itu, pada asalnya merupakan seorang yang asing dalam kehidupan saya sejak 3 tahun lepas. Malah, saya tidak begitu mengenalinya. Tetapi, takdir memilih saya. Ada sebab-sebab yang Allah sahaja ketahui, tetapi saya pasti, ia membawa kebaikan pada saya dan juga si dia.


Saya adalah orang sukar untuk terpengaruh, jua dipengaruhi. Ayah sendiri gelarkan saya Dr J's junior, kereta kebal dan lone ranger..Hehehe...Thanks ayahanda. Apabila saya menjalinkan hubungan istimewa bersama si dia, saya dapati dia punya karakter yang lemah jua punya kelemahan yang sangat besar. Saya bertekad untuk membimbing dia, malah saya mula meletakkan tanggungjawab pada diri sendiri untuk menjadikan dia seseorang yang lebih baik. Alhamdulillah, perlahan-lahan, usaha keras saya mula berhasil. Sifat-sifat positif saya mula 'berbicara' pada dia dan dia mula berubah sedikit demi sedikit. Pabila saya mula sudah memikir kebahagian ini kan kekal, Allah datangkan ujian yang sebenar akhirnya pada saya.


Farah dgn daddy dia..hehe
Di kantin RTM..alamak 2 beg 'dia'..ouucchh..hehe
Pelbagai perkara telah berlaku dan saya tidak ingin mendedahkannya. Tetapi, apa yang berlaku telah menyebabkan saya kehilangan kekuatan saya iaitu punya karakter yang kuat, sebaliknya saya menjadi semakin lemah sewaktu bersama dia. Malah, sifat-sifat negatif dia pula telah 'melekat' pada saya dan akhirnya saya sendiri sudah mula berubah kepada insan yang jauh berbeza. Akhirnya, kerana perubahan saya yang negatif ini, dia memilih untuk tinggalkan saya. Saya tergaman, dan waktu ini, semuanya kelihatan sangat gelap dan saya sendiri goyah. Penderian, pemahaman serta falsafah dan prinsip yang saya pegang mula kendur dan saya sendiri mula persoalkan apa yang saya percaya. Kawan-kawan karib saya sangat marah pada dia, kerna mengangap dia tidak mengenang budi. Mereka menyalahkan dia atas apa yang berlaku pada saya. Pada saya, saya tidak menyalahkan dia.Namun, Allah lebih sayang pada saya sebenarnya. DIA mahu meyelamatkan saya, sebab itu Allah menarik gadis yang paling dalam saya cintai menjauh dari diri saya. Saya lebih optimis dan mula nampak gaya pemikiran yang baru.


Allah berfirman:

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu.  Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui " Al-Baqarah : 216

4.5.2010..with her..Blur, untuk
tdk dedahkan identiti..
Saya menyukai sesuatu yang mengakibatkan perubahan yang lebih negatif hadir dalam diri saya. Maka, Allah menyelamatkan saya dengan membatalkan hubungan itu.Apabila saat menjelma, saya jatuh seterusnya, hilang kekuatan dan tidak lagi menjadi seperti dulu, kawan-kawan sejati saya, Farah Inani dan Ahmad  Aliff terpaksa melihat saya jatuh dan membiarkan saya. Langkah mereka berdua sangat tepat. Apabila saya bangun semula dengan kekuatan sendiri, saya menjadi jauh lebih kuat dari dulu serta menjadi lebih optimis. Tindakan mereka tidak kejam, sebaliknya saya kagum dengan mereka berdua kerena mempercayai diri saya walaupun saya sendiri sudah hilang arah. Seumpama seorang ibu yang penyayang, ibu akan melihat anak mereka cuba belajar berdiri sendiri, membiarkan anak mereka jatuh berulang-ulang kali dalam mempelajari proses berdiri dan belajar. Kerna sifat penyayang, mereka terpaksa menahan sakit melihat anak menangis kesakitan. Tanpa sedar, airmata ibu membasahi pipi tetapi itulah yang ibu harus lakukan agar anak mereka dapat berjalan dengan sempurna. Itulah kasih sayang..

Saya memilih untuk melihat apa yang berlaku sebagai batu loncatan dalam mempelajari ilmu yang sangat berguna yang tidak akan didapati dimana-mana.

Saya memilih untuk melihat apa yang berlaku sebagai satu jalan kebangkitan, untuk menemui semangat dan kesucian dalam diri, dimana ia juga wujud dalam diri anda.

Saya memilih untuk melihat apa yang saya tempuhi sebagai satu kasih sayang dari Ilahi, supaya saya dapat kongsikan pemahaman saya kepada mereka yang melalui pengalaman yang sama.

Kehidupan benar-benar sangat baik, tetapi kadang-kadang kita lupa bahawa kita mempunyai pilihan pada setiap langkah. Kita mempunyai pilihan untuk bertindak atau bertindak balas. Kita juga mempunyai pilihan. Kita mempunyai pilihan dengan melangkah mundur, atau mengambil nafas dalam-dalam, dan kemudian bergerak maju denagn penuh keyakinan.
oohhh..tgh audition RTM pun sempat pose qiut..hehe
27.4.2010

Moga anda pelajari sesuatu dari penulisan saya.Selamat tahun baru, moga kita semua menjalani kehidupan yang lebih baik pada tahun 2011.

P/S: Penulisan kali ini sangat bermakna dan istimewa. Saya dedikasikan post ini pada best friends saya, my hunny bunny Farah Inani dan Malays most talented violinist and intelectual person*Dia fikir dalam2, sama macam saya..hehe*, Ahmad Aliff..*Love you both..


'Akashah 
25 Muharram 1431 Hijrah





     

    



13 comments:

  1. hehe...ala...cian adik..hehe..Ada la abg tulis..kat post yg A gift from forgiveness..xpe2..birthday adik nanti, abg tulis something best utk adik ke??=)

    ReplyDelete
  2. hahaha...thanks a lot Akashah...really appreciate it =)

    ReplyDelete
  3. Farah...=)
    ur most welcome..sori pinjam gambar Farah sat..nak letak dlm post atas 2...ehehhe

    ReplyDelete
  4. woit... gambar x de consent.... haha... ni boleh mintak royalti ni... aku nak claim royalti macam nik aziz mintak royalti minyak kat kerajaan BN boleh x?

    ReplyDelete
  5. Hahaha..2 dia Aliff sayangku..hahaha//
    boleh2..silalah claim dgn aku teh tarik 2 jug bosar punya..hehehe..tiba2 rasa nak letak2 gamabr2 2..hehe...

    ReplyDelete
  6. rasanya aku leh jual gambar2 ko yg qiut ni??nanti aku offer kat Ain...hehe...ouuucccchhhh..leh wat duit bayar yuran ni..heehhehe

    ReplyDelete
  7. aku teringin nak tgk siapa dia gerangan puteri dalam gambar yang di'blur'kan. hehe. lawa sangat ke? akashah melawak aja.... =P

    ReplyDelete
  8. sHARUL:Hahaha..dia x lawa mana k...hehehe=P
    perlu blur..nanti gue disaman plak..hahha

    ReplyDelete
  9. blur2 pun dah lawa weyh....awek yer....cun2 :)

    ReplyDelete
  10. hahaha..Aliya, 2 janda aku beb...=)

    ReplyDelete
  11. kalau x lawa, cam ne korang sangkut kat dia???? aha

    ReplyDelete
  12. hahhaa...Shahrul, I asngkut kat dia sbb I pilih dia bukan sbb rupa..lagipun first time I jumpa dia, comot je I tgk dia 2..hahhaa

    ReplyDelete