Wednesday, December 29, 2010

Aku tidak merinduimu, tetapi merindui siapa diri kamu dahulu

Mengapa..??
Apabila kita melalui satu perpisahan yang meruntunkan jiwa, perkara pertama dan sentiasa kekal berlaku adalah kita sentiasa dibayangi perasaan yang mengingatkan kita pada si dia. Benar, apa jua yang lihat dan fikir adalah dia. Dia seperti satu suara dan bayangan yang hanya wujud dalam minda. Mungkin, kadang kala, kita mula mengaitkan sesuatu yang tidak masuk akal semata-mata mahu imej dia terus merajai hati kita sebagai insan yang menyayangi dia. Persoalan yang timbul, mengapa perlu dibayangi sejarah lalu? Wajar kita mengingati si dia yang pergi? Perkara yang paling menjadi 'barah' dalam situasi ini adalah kita terus menyiksa diri sendiri. JANGAN menyiksa diri dengan kenangan yang sudah MATI.


Perasaan inkuiri, sebenarnya berkait rapat dengan penderitaan. Sangat rapat sekali kaitan antara inkuiri serta derita. Pasti kita memutar kembali kenangan, secara paksa, tanpa sedar, kita mula memikir kembali, mula menilai, supaya dapat menghidupkan kembali sisa-sisa cinta. Berulang kali proses ini dilakukan sehingga menjadi tanda tanya, apakah yang kita dapat dengan menjalani kehidupan seumpama ini? Atau mungkin, sejujurnya diri kita telah menetapkan bahawa benar, benar sekali, kita telah mendapat sesuatu yang penting apabila terus hidup dalam kenangan.Sebaliknya, apa yang berlaku adalah kita menjadi lebih derita dan terperangkap dalam lingkaran emosi dan tekanan yang semakin gelap, lebih negatif dan semakin menyusuri lembah yang semakin dalam. 


'Aahhh..Dia yang menyiksa aku sebegini rupa!!." Mungkin, ini adalalah keluhan, puluhan ribu manusia yang sering saja didengari. Tetapi, sedarkah kita, bahawa orang yang bertanggungjawab 'memasang jerat' dan memastikan kita terus terperangkap adalah diri kita sendiri. Sedar? Sedarkah kita semua bahawa kita sebenarnya menyiksa diri sendiri dengan sengaja?Perkara ini selalu saja bermain di fikiran saya apabila saya menghadapi perpisahan. Perasaan ini adalah satu pola yang berterusan, umpama tiada titik noktah dalam kehidupan. Pola ini mempunyai bentuk yang sama tidak kiralah bagaimana perpisahan itu berlaku, iaitu:


1-Anda mendorong diri anda sendiri untuk berfikir dan mencari alasan tentang situasi tertentu dengan ex anda. Contohnya, anda mula mencari kesalahan si dia dan meletakkan kesalahan itu pada bahu ex anda atau diri anda sendiri.


2-Penderitaan akibat perpisahan, secara terangan, kita membuat satu jambatan yang berhubung kait antara penderitaan dengan kenangan yang ada. Sebagai conhoh, anda terus merasai derita dengan mengingati kenangan-kenangan buruk bersama ex anda


3-Anda cuba memberikan respon yang lebih aktif dengan berfikir secara mendalam bagi mengurangkan beban kesakitan.*Langkah ini sebenarnya membuka jurang yang lebih dalam* 


4-Kesungguhan dan usaha yang dilemparkan untuk mengatasi masalah ini hanya mengundang perasaan bersalah. Secara tidak langsung, kita terus terpengerangkap dalam kitaran kenangan yang terus menganas.




Bagaimana??
Bagaimana kita mahu melepaskan diri dari ikatan perasaan ini?
Bagaimanakah nanti..bila kau tak disisi...??
Perkara yang paling bagus adalah jika kita berjaya menggelakkan diri dari terperangkap dalam situasi ini sejak mula. Ini kerana apabila kita sudah mula terperangkap dalam perasaan mengimbau kenangan, diri kita kan terus menetapkan satu sistem yang berterusan membawa kepada penderitaan, sehinnga menyebabkan kemurungan yang kita alamai bertambah teruk. 


Cara yang paling berkesan untuk mengatasi masalah ini adalah menerusi minda. Kawalan minda sangat berperanan dalam membantu kita mengatasi kemurungan serta perasaan mengimbau kenangan silam. 


Kawalan Minda
Mind focus..Learn the tricks..
Minda kita manusia adalah suatu yang kompleks, rumit tetapi kita mampu menjadikan ia sebagai sesuatu yang mudah. Minda yang tidak tenang menyukarkan kita untuk mengikuti pemikiran kita sendiri, bahkan menimbulkan kecelaruan antara realiti dan juga illusi. Ia berlaku disebabkan fikiran kita berada dalam sepadara sedar, dan ia membutakn kita tidak dapat berfikir dengan jelas. Kunci kepada kawalan minda adalah bagaimana membuat fikiran yang berada di bawah paras kesedaran sedar, dan seterusnya belajar untuk menghindari berfikir mengenai perkara yang tidak perlu atau tidak berguna. Ini merupakan satu tugas yang berat, sulit untuk diselesaikan terutama apabila kita berada di dalam keadaan emosi yang begitu tertekan dan sensitif. 


Halangan terbesar dalam menghalang 4 pola kitaran perasaan masa silam adalah perasaan bersalah. Apabila kita cuba untuk tidak memikirkan 4 perkara di atas(Memori bersama ex kita), kita rasa bersalah kerana perasaan ini memberikan satu imej, satu kesan bahawa kita Mesti berfikir mengebai Ex kita, untuk memastikan mereka terus hidup dalam diri kita. Melupakan mereka dan kenangan-kenangan ini bermaksud satu Pengkhianatan. Saya sendiri berfikir seperti ini satu ketika dahulu. Rasa sungguh bersalah sehingga tidak mahu berhenti dari memikirkan kenangan lalu, dan tidak mahu menerima realiti yang bercanggah dengan pemikiran separa sedar saya.


Ternyata, pemikiran sebegini adalah sempit dan SALAH!!. Ia merupakan mainan pemikiran kita sendiri.


Untuk berkuasa semula dalam mengawal pemikiran kita dan seterusnya menekan kenangan yang menyakitkan, bukan bermaksud kita perlu melupakan ex kita, atau melupakan saat-saat bahagia bersama mereka. Sebaliknya, ia bermaksud kita tidak mahu lagi bersubahat untuk terus menzalimi diri kita sendiri.


Terperangkap dalam situasi mengenang kisah lalu tidak membawa sebarang erti. Percayalah, ia hanya membuang masa. Kita tidak akan, tidak akan bersama semula dengan ex kita* Iaitu kitamendapatkan dia semula*, dan kita tidak akan nampak alasan sebenar mengapa perpisahan ini berlaku.


Sebaliknya, kita hanya menangguhkan masa untuk diri kita sembuh.


Ia adalah fakta dan kenyataan yang perlu kita sedari.


Langgar tembok perasaan tersebut. Kita tidak mahu terperangkap dengan lebih lama.


Ada pelbagai cara yang boleh kita lakukan bagi memperkuatkan kawalan minda terhadap isu ini.Anataranya:


1-Mengawasi fikiran 
Awasi fikiran kita dan pastikan anda tahu apa yang ada sedang fikirkan.


2-Masa
Cuba ambil sebahagian masa utk tidak berfikir mengenai ex kita dan kemudian mula mengembangkan durasi masa tersebut. Contohnya, tetapkan hari ini anda tidak mahu berfikir mengenai ex anda selama sejam. Teruskan pada hari berikutnya dan menambah kadar masa.


3-Curi tumpuan
Bukan bermaksud kita cuba mendapatkan perhatian dari orang lain. Sebaliknya memenuhi masa yang terluang. Akan ada satu masa bila kita sukar untuk mengawal fikiran, jadi curi tumpuan dengan mengalih fokus kita pada perkara-perkara dan aktivit yang lain. Menonton wayang, bersuka, bersosial dan sebagainya.


4-Operasi Pembersihan
Goodbye love..yeahhh.
Seperti anda mengemas rumah, pasti ada barang-barang yang mahu dibuangkan? Segala barang-barang yang berkaitan “Ex-Stuff” kita simpan dalam kotak dan sembunyikan ia dari tempat-tempat yang boleh dilihat. *Kalau hebat, buang terus...hehehehe...=D*


5-Jangan dengar!!!
Ramai orang, terutama bila dalam keadaan murung,pasti hanya mahu mendengar lagu-lagu sedih yang mengambarkan perasaan mereka. Jangan amalkan langsung etika ini, sebaliknya dengarlah lagu-lagu yang gembira dan optimis dengan perpisahan. Juga, elakkan melihat filem-filem romantis yang menjanjikan kebahagiaan dalam cinta or filem cinta yang berakhir dengan tragedi* Ttitanic, Sembilu 2, Kuch-kuch Hota HAI..hehehhe...=P*


6-Bersendiri dari orang-orang negatif
Ada sesetangah indvidu suka melontarkan pandangan yang negatif apabila kita sedang mengalami kemurungan dan mengalami perasaan mengimbau kenangan. Elakkan berjumpa atau menghabiskan masa orang-orang sebegini. Juga, jangan terperangkan dengan desakan mereka yang mahu kita meluahkan perasaan pada mereka kerana mereka ini hanya akan menambah lagi penderitaan kita. 





Ingatlah: Penderitaan yang emosional bukanlah sesuatu yang datang pada anda daripada dunia luar.Hal ini mempengaruhi, tetapi penderitaan ini hanya disebabkan oleh diri sendiri. Ia disebabkan bagaimana anda memahami kehidupan anda sendiri.


Fikirkan kebaikan - rasai kebaikan. Ini adalah cara pintas untuk penyembuhan dari perpisahan...








'Akashah


23 Muharam 1431 Hijrah

1 comment:

  1. kata2 y membina sgt penting untuk ak skng ni...tQ..y pasti ak xmengalami 4pola y ko tulis 2...alhamdulillah =)

    ReplyDelete