Saturday, May 14, 2011

Tips suami romantis



Saya sendiri berharap saya dapat lakukan apa yang saya tuliskan disini..Insya Allah..

  • Pergilah kepada kesayangan anda
Apabila anda pulang dari tempat kerja, apakah yang anda lakukan? Mandi, menonton tv, atau makan?? Perkara pertama yang anda harus lakukan pabila pulang adalah terus mencari isteri anda dan memeluknya. Wanita sentiasa menyukai sesuatu yang romantis dan manis. Apabila anda mendapatkan dia sebaik anda menjejaki kaki di rumah, dia berasa sangat penting kepada anda. Sentuhan adalah sesuatu yang penting bagi wanita. Apabila anda memberikan dia pelukan, dia berasa sangat tenang dan perasaan resah, gundah gulana, mahupun kemarahan dia pada hari tersebut akan berkurangan.

Jika pulang lewat, pastikan anda menelefon isteri anda dan memaklumkan pada dia, anda akan pulang lewat pada hari tersebut. 

  • Berikan perhatian
Apabila isteri cuba berkomunikasi dengan anda, pastikan anda menumpukan sepenuh perhatian kepada dirinya. Tutup tv, surat khabar dan telefon bimbit anda dan dengar dengan penuh perasaan. Mendengar dengan empati, iaitu perasaan yang mampu menyelami apa yang isteri anda sedang rasa kan pada ketika penceritaan. Renung matanya, jika dia menangis, rasailah kessedihan dia dengan menitis juga air mata, atau lapkan airmatanya. Jika dia marah atau sedih tentang sesuatu, pelukan adalah yang dia perlukan

  • Pujian yang istimewa
Wanita memang sukakan pujian, terutama pujian yang ikhlas. Namun, untuk pujian yang  benar-bendar dapat membuat isteri anda terpegun dan tersenyum manja, berikan pujian dengan kata-kata yang agak menarik, dimana dia dapat melihat anda mengambil masa untuk berfikir perkataan yang sangat manis untuk diucapkan.

Contohnya;

Jika anda mendengar dia menyanyi, pujian suara dia sedap adalah biasa. Pujilah dia dengan 'Sayang, awak ni seorang penyanyi berbakat.'

Jika dia membuat sesuatu keputusan yang tepat, pujian berbunyi awak memang pandai adalah biasa. Pujilah si dia dengan 'Sayang, kebijaksanaan awak adalah mengkagumkan.'

Jika dia tersenyum atau meberikan senyuman pada anda, pujian senyuman awak cantik adalah biasa. Berilah pujian,'Sayang, senyuman awak sangat berseri-seri dan indah untuk dipandang'.

Jika dia merenung anda atau anda terpandang matanya, jangan katakan matanya adalah cantik. KATAKAN, 'sayang, mata awak punya kilauan yang sangat istimewa.

Setiap kali terpandang wajahnya, tidak kira walau berapa usia perkhawinan anda, pujilah dengan- Sayang, awaklah wajah bidadari yang saya ingin selalu tatapi..
  •  Panggilan
Waktu mula-mula memikat, berapa banyak kali anda ucapkan 'I love you' ? Setelah berkhawin, adakah bilangannyabertambah atau berkurang???=)

Jika anda berada di pejabat, telefon lah isteri anda dan tanyakan jika dia ada sesuatu yang menarik untuk berkongsi dengan dengan dia atau sekadar memberitahu dia, 'Honey, I love you'...(^_^)

Kalau boleh, anda sentiasa mengatakan 'I love you' padanya, sekurang-kurangnya 7 kali sehari..

Andai anda berjauhan darinya untuk seketika kerna tuntutan kerja, pastikan anda menghubungi dia dan beritahu diaanda sentiasa rindukan dia.Jangan bagi dia peluang untuk telefon anda dan menyatakan rindu.Pastikan anda yangpertama menzahirkan rindu.

  • Gambar
Pastikan anda menyimpan gambar isteri anda dalam dompet dan biarkan dia melihat gambar tersebut. Sentiasa 'update'gambar-gambar dia dengan yang terbaru supaya dia tahu, anda tidak pernah jemu menatap wajahnya tidak kira berapa usianya.

Juga, sentisa  menangkap gambar isteri anda pada majlis-majlis tertentu. Dia akan berasa teruja apabila anda sentiasa menangkap gamabr dia yang menarik pada majlis-majlis yang dihadiri anda berdua.

  • Kejutan
Anda boleh membeli bunga lalu menghadiahkan pada isteri anda. Tidak perlu menunggu pada hari-hari yang istimewa untuk memberikan dia bunga, berilah pada saat yang isteri anda tidak jangka. 



Juga, buatlah satu nota khas, puisi, sajak atau pun lagu khas untuknya. Anda juga boleh membuat perancagan yang lebih romantis dimana tiba lebih awal atau ambil cuti pada hari-hari yang istimewa, masak dan berpakaian sgt kemas dan segak. Nikmati makan malam bersama isteri, pasang lagu kesukaan ataupun lagu cinta anda berdua lalu menarilah bersamanya..

Untuk lebih kreatif, pastikan anda mengukir 'I love you' pada sabun mandi yang selalu isteri gunakan. Andai dia melihat perkara ini, dia kan tersenyum dengan telatah anda..=)

  • Sentuhan
Sentuhan adalah perkara yang paling disukai isteri. Apabila isteri anda bercakap dengan anda, sentuh atau pegang tangannya. Juga renung pada matanya, ia memberi isyarat anda sedang cuba memahami perasaanya. Setiap kali habis menunaikan solat, pastikan anda memeluk dan mencium dahi isteri anda..*Yang ni bebas, ikut apa yg korang suka..hehehe*

Selalu berikan isteri anda pelukan, sekurang-kurangnya 4 kali sehari. Jangan segan untuk menujukkan kasih sayang anda pada isteri pada anak-anak. Kajian menunjukkan, jika ibu bapa selalu menunjukkan kasih sayang antara mereka, anak-anak selalunya akan menjadi seorang yang penyayang pada keluarganya..MAlah, Rasulullah pun menggalakkan berkasih antara suami isteri..;)

Pastikan anda bersiap sedia untuk masa tidur pada masa yang sama dengan isteri. Apabila mahu tidur, pastikan anda bertanya bagaimana harinya, dan dakaplah isteri anda seerat-eratnya. Jika isteri anda sukar untuk melelapkan mata, waktu inilah anda harus bercakap dengan banyak. Pastikan anda berbicara sesuatu yang isteri anda tidak minat*Elakkan cerita bola, politik, artis kegemaran anda*, seperti masa silam anda, perbuatan anda yang paling nakal. Apabila dia tertidur, jangan marah atau berkecil hati.Sebaliknya, ciumlah dahi isteri dan berikan dia senyuman yang paling manis walaupun dia telah tidur. Juga, nyatakan betapa anda berterima kasih di atas segala pengorbanan isteri. Sejujurnya, pada waktu inilah, anda akan lihat saat-saat tercantik isteri anda..=)

Perkhawinan bukan alasan untuk menjadikan diri anda kurang romantis. Ia adalah pembuka jalan unuk kita lebih pandai menunjukkan kasih sayang. Alasan lelaki tidak pandai menunjukkan kasih sayang adalah alasan bergenerasi yang kita gunakan untuk menidakkan pasangan kita mendapat kasih sayang yang maksima. Baginda Muhammad pun tidak segan untuk menunjukkan kasih sayang pada isteri baginda dengan meberi pelukan, berbicara manis dan sebagainya, mengapa kita perlu malu?

She is the love of your life, the one that you will always tell that you love her, remind her how you still love her and grow older with her..

Isn't love through marriage is like a magic, so pure and beauty??-A gift from Allah S.W.T

'Akashah
10 Jamadil Akhir 1432 Hijrah

4 comments:

  1. sweetnya dapat suami macam tu..tapi tak jodoh lagi :)

    ReplyDelete
  2. hehehe..sebenarnya, ni antara yang saya nak sgt buat..=)..ada di antaranya pernah sy lakukan dulu, so bila tgk how my lover yg dulu2 2 smile x henti je, ni lah yg bikin hati den nak kawin sgt2..hehehe

    ReplyDelete
  3. OMG..................Its true.... sedih err.... nk sgt2 biler gaduh he can hug me & dun give up...

    Nak sgt2 dia tjuk effort dia perlukan kita....
    Shah, write a post tentang Kita perlu pasangan kita in term of ape2 jer.....PLz plz plz

    ReplyDelete
  4. Az, Insya Allah...tapi boleh x bagi lebih spesifik maklumatnya??=)

    ReplyDelete