Sunday, August 19, 2012

Mengapa dia tinggalkan aku??

Pernahkah pembaca melalui pengalaman ini-Seseorang yang tidak pernah anda kenal, hadir dalam hidup anda. Menyatakan ingin memilikimu, lalu anda memberikannya peluang sehingga anda telah benar-benar jatuh hati kepadanya. Pada pengakhiranya, dia akhirnya meninggalkan anda. Tanpa sebarang alasan, sebab. Kadang dia memberikan anda jawapan-Dia tidak pernah menyintai anda. Seperti seribu pedang menghunus ke hati anda, sukar kata-kata dapat membayangi perasaan anda. Sempena 1 syawal ini, penulis akan menulis mengenai mengapa mereka mengejar anda dahulu dan cerita yang berlaku pada penulis sendiri yang berlaku pada 1 syawal 2 hijrah yang lalu.

Mengapa cinta
Jatuh cinta.Tiada yang dapat menduga bila ia akan berlaku.Mengapa ia berlaku, mengapa pada si dia, tiada buku  dapat menterjemahkan ia. Malah jatuh cinta juga tidak tertakluk pada sistem yang sempurna.Ramai orang mengalami cinta ini datang dari perasaan keghairahan dan perasaan kebimbangan. Keghairahan untuk mencari cinta yang sempurna, dan perasaan kebimbangan dia tidak akan dicintai oleh seseorang, perasaan rendah diri yang merasakan dia tidak layak untuk dicintai. Dua faktor inilah yang selalu menyebabkan si dia mencari cinta dan seterusnya menemui kita.

Bimbang dan kerendahan hati
Apabila seseorang itu merasa bimbang dia tidak akan dicintai dan merasa rendah diri dia tidak akan dicintai kerana dia tidak memiliki ciri-ciri yang istimewa, lalu si dia akan menyamar ataupun saya kata, berkelakuan bukan dirinya semata-mata mahu mendapatkan perhatian dan cinta dari seseorang. Dia akan cuba menghampiri, malah akan sentiasa bertanya khabar pada diri anda. Secara fizikal, mahupun mental sememangnya dia tidak menarik. Sebaliknya, pendekatan dia serta perlahan-lahan dia mendapatkan perhatian anda.

Keghairahan pada kesempurnaan
Sedar atau tidak, ramai dikalangan kita sangat mencari pada kesempurnaan. Kesempurnaan itu menyebabkan mereka meletakkan satu simbol ataupun illusi pada orang lain. Mereka ini bertindak menyukai satu fantasi dimana dengan harapan anda akan memenuhi fantasi tersebut. Ia selalunya mengambil masa yang lama untuk orang ini menjadi seperti fantasi tersebut, malah ramai yang gagal. Ini menyebabkan mereka sedar bahawa si dia yang mereka berpacaran tidak mampu menjadi seperti fantasi mereka, lalu mereka tinggalkan orang tersebut. Orang tersebut akan berasa keliru dan akhirnya terluka kerana tidak memahami apa yang berlaku.

Cara ini bukanlah cara yang betul dalam mencari soulmate kita, malah ia langsung tidak efisyen. Ia juga salah serta akan menyebabkan dia melukai ramai orang dalam proses  mencari soul mate serta menyebabkan kita juga merasai seperti apa yg dia rasa-Keliru, dan terluka dengan sangat mendalam.

Situasi sebenar
Inilah persepktif tentang apa yang berlaku. Apabila kita bertemu dengan si dia, si dia melihat potensi pada diri kita, potensi dimana kita mampu mennyintai si dia dan dia sedaya upaya akan mencuba mendapatkan cinta anda. Perasaan bimbang pada dirinya, yang membangkitkan si dia untuk mencipta peluang dia bersama anda. Ia bukanlah datang dari perasaannya yang suci dan tulen, sebaliknya datang dari perasaan utk membuatkan anda kagum, mengoda dan menarik hati anda. Si dia melakukan semua ini adalah semata-mata untuk dirinya timbul satu persoalan-Adakah aku menyintai dia?

Pada masa ini lah baru dia sedar, bahawa dia tidak pernah cintakan anda. 'Tidak, aku tidak cintakan dia. Dia bukanlah lelaki yang sesuai untukku.' Apabila dia sedar akan perkara ini, hatinya akan terus tertutup dan segala perasaan kasih dan nilai-nilai positif yang ada/wujud pada hubungan kalian berdua akan luluh dan hancur. Dia akhirnya membuat keputusan untuk tinggalkan anda dan menyebabkan anda luka seribu tahun.

Anda akan rasa pahit, lalu menyalahkan apa jua berlaku. Mungkin anda juga akan menyalahkan diri sendiri kerana gagal dalam cinta anda. Ingatlah, jangan salahkan diri sendiri. Dia tidak pernah mengenali anda, hati budi anda.Apa yang dia tahu adalah fantasi dirinya mengenai anda, dimana fantasi ini tidak pernah menceritakan diri anda yang sebenarnya. Jangan ingat anda ini direjek, kerana sebenarnya tidak. Sebaliknya, hubungan anda dan dia tidak pernah wujud sama sekali.

Sejati
Pada masa hadapan, akan datang sesorang lagi.Seseorang ini mungkin adalah insan yang tertarik pada anda disebabkan fantasi dirinya mengenai siapa yang akan bakal jadi, bukan diri anda yang sebenar.Jangan terpedaya, , mahupun membina hubungan dengan dia secepat mungkin. Ambil masa dan ikutlah flow yang ada, supaya dia dapat mengenali diri anda sebenarnya dan membezakan realiti dan fantasi.

Inilah caranya bagaimana anda jatuh cinta. Jatuh cinta dengan seseorang yang mampu melihat dan mengasihi diri anda seadanya. Mungkin cara ini mendekatkan anda dengan soulmate anda. Ingatlah, dalam hubungan, jangan sebarangan memberi dan menerima.Jika anda memberi 100%, si dia juga harus memberi 100%.

Pengalaman
Ini yang berlaku pada penulis dan ia benar-benar mengambil masa yang sangat lama untuk sembuh dari kelukaan yang ada. Pada 1 syawal ini penulis teringat apa yang berlaku pada 2 hijrah tahun lepas. Apabila dia tinggalkan penulis, penulis pun membuka cerita dia pada keluarga dia.Hingga ke hari ini-Penulis menyalahkan diri sendiri keatas kesilapan penulis. 1 syawal itu penulis ke rumahnya, dan memimta maaf pada semua ahli keluarganya yang ada.Sebaliknya dia mahu penulis toloang menyiapkan asignment PBSM, dan terpacaklah penulis pada hari Jumaat itu sampai waktu malam.Hahaha, sangat bodoh juga penulis ini sebenarnya.

Walau apa pun, penulis harapkan pembaca mendapat maafat dari entri ini, dan sambutlah syawal dengan keluarga masing-masing.Sayangilah mereka, kasihanilah mereka, dan bahagiakan mereka.Itulah cinta sejati, itulah bahagia kita semua.

'Akashah
1 Syawal 1433 Hijrah

No comments:

Post a Comment