Friday, August 12, 2011

Wanita yang tidak bersyukur-Bahagian Dua

video
Wanita yang gelora jiwanya adalah sangat bahaya. Jika mereka bersama dengan lelaki yang baik, mereka merasakan lelaki agresif dan 'bad boy' lebih menarik dan bersifat adventure untuk diterokai berbanding lelaki baik yang kelihatan begitu sempurna. Manakala jika mereka bersama denagn lelaki yang tidak setia, mereka berkata mahukan lelaki yang baik dan berusaha mendapatkannya, namun mereka masih lagi bersama dengan lelaki yang tidak setia itu. Faktanya, wanita itu sedang melakukan lebih dari satu relationship pada satu masa dan lelaki baik tadi adalah satu alternatif jika sesuatu berlaku. 



  • Fikiran Mereka
Ada pepatah Melayu mengatakan, 'Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri'. Pepatah ini bermaksud walau mewahnya sesuatu di negeri orang, tetapi ia tetap lebih baik dinegeri sendiri. Wanita seperti ini berpegang pada falsafah yang songsang, iaitu Hujan batu di negeri sendiri, hujan emas di negeri orang. Mereka berpendapat, walau sebaik mana mereka memliki sesuatu, maka pasti ada lebih baik menungu jika mereka mahu. Wanita sebegini harus sedar bahawa, mereka perlu bersifat optimis dengan memberi dan mengharap ia 'kan ddibalas dengan bebaikan, bukan mengharap menerima kebaikan semata-mata sahaja.

  • Kesan
Ramai penulis lihat, begitu merungut dimana mereka tidak menemui lelaki yang baik. Sejujurnya penulis mengaku memang benar lelaki yang baik semakin berkurangan. Sebenarnya, ramai lelaki baik di luar sana, namun majoritinya telah bertemu dan bersama dengan wanita yang salah, mengakibatkan perubahan dalam diri lelaki yang baik ini. Lelaki apabila bersama wanita seperti ini, begitu bersungguh dalam memberikan segalanya sedangkan si dia tidak layak mendapat layanan sewajarnya.

Lelaki adalah makhluk yang tidak pandai menujukkan perasaan mereka. Saat mereka mula mengenal cinta dan memberikan terbaik, saat itulah diri mereka berubah menjadi lebih baik. Apabila mereka merasa terhina dengan pengorbanan yang mereka lakukan, wanita yang hadir seterusnya menjadi sukar. Ini kerana mereka dapat melihat penderitaan dan kemurkaan lelaki tersebut pada wanita. Jika wanita yang hadir itu tidak mampu membalut luka lelaki tersebut, maka sukar wanita tersebut mendapat kualiti baik yang ada pada lelaki.

Lelaki di luar sana yang mengalami pengalaman ini, tabahkan hati. Jangan biarkan wanita sebegini merosakkan dan membinasakan kebaikan yang ada pada diri anda. Wanita seperti ini bisa membuang kebaikan dari lelaki, maka berhati-hatilah. Wanita ini sebenarnya tidak tahu maksud 'Lelaki baik'.

Si dia selamanya kan di kenali sebagai wanita yang MELEPASKAN TERBAIK DARI HIDUPNYA. Suatu hari nanti, tanpa pengetahuan sesiapa, dalam  benaknya betapa dia menyesal..dalam melepaskan anda...


  • Kesimpulan
Kita tidak tahu apa yang kita ada melainkan kita kehilangannya. Wanita sebegini tidak seperti itu, mereka tahu apa yang mereka ada tetapi berfikiran tidak akan kehilangannya.

Si dia melayan anda teruk bukan kerana dia bersama lelaki yang kurang baik, tetapi si dia sendiri adalah wanita yang TERUK!!!Apabila anda sendiri tidak gembira dengan diri anda, maka anda tidak akan sesekali gembira atau bahagia dengan sesiapa pun. Wanita seperti ini walau anda layan seperti seorang permaisuri mahupun hamba abdi, tetapi kerana dia tahu dia boleh mendapatkan yang lebih baik;maka si dia akan mencuba apa macam cara dan alasan untuk tinggalkan anda. 

Lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik. Tetapi kerna takdir menguji lelaki itu dengan laluan berduri, ia mungkin menyebabkan perubahan negatif pada lelaki. Masyarakat umum alpa bahawa setiap orang yang kita jumpa punya sejarah tersendiri yang menerangkan mengapa mereka kadang bertindak kasar. 

Ada wanita dalam dunia ini begitu bertuah, mereka telah Allah pertemukan dengan lelaki yang baik. Lelaki yang sangat mengambil berat, dan memberikan terbaik untuk si dia. Lelaki sebegini sangat sukar untuk ditemui, dan sedarlah; pabila anda punya sesuatu yang sangat berharga, jagalah dan hargailah ia dengan baik.




(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan- perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang- orang (yang jahat) mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.


P/S: Allah mengurniakan 9 nafsu pada wanita bukan untuk dipenuhi semua, sebaliknya ia adalah satu ujian yang Allah berikan pada kaum Hawa. Wanita yang tidak tunduk pada nafsunya adalah wanita yang hebat dan mulia di sisi Allah S.W.T


'Akashah
13 Ramadan 1432 Hijrah

4 comments:

  1. ak baca,kadang2 ak ase ade sifat sprt 2...lama sudh sedar...bila ak sedar ak ase besalah tp benda dh jd...ak harap dgn entri ni,sesiapa pun sebelum buat sesuatu fikir dalam2...menyesal xguna

    ReplyDelete
  2. Perkara yang lepas harus dibiarkan berlalu, apa yang anda boleh lakukan adalah mengubah diri anda..Ia tdk pernah terlambat, mungkin ada yang telah di sakiti, tetapi doakan Allah mengubati lukanya..Mudah2an Allah juga buka hati anda dan membawa kepada perubahan individu yang lebih baik...Insya Allah..

    ReplyDelete
  3. With all respect, you gonna be a famous writer one day!!! AKASHAH POWER!!!

    ReplyDelete
  4. Sharul Ridzuan: Thanks bro, didn't have the intention to be a writer, but who knows...(^_^)
    one day..some day, some where, some how...

    ReplyDelete